در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با مبینا فرهمندآریا مطرح شد

«آدم، فاستوس، حوا»؛ نمایشی از وسوسه‌های شیطانی 

مبینا فرهمندآریا، کارگردان «آدم، فاستوس، حوا» گفت نمایشنامه «دکتر فاستوس» به دلیل اشتراکاتی که با داستان آدم و حوا داشت، با آن تلفیق شد. نکته‌ای که دو نمایش را به هم وصل می‌کند، شخصیت شیطان و وسوسه کردن انسان است. درواقع این اثر وسوسه شدن را به تصویر می‌کشد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «آدم، فاستوس، حوا» به نویسندگی و کارگردانی مبینا فرهمندآریا از تهران، عصر چهارشنبه نوزدهم مهر، در بخش رقابتی دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم، در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی زنجان روی صحنه می‌رود.

فرهمندآریا با اشاره به این‌که نزدیک یک سال است در حوزه بازیگری فعالیت دارد و در چندین کارگاه بدن و مایم آموزش دیده است، گفت:‌«ما در یکی از کارگاه‌های آموزشی کاری به نام «دکتر فاستوس» را در دست اجرا داشتیم که کار به‌مرور توسعه پیدا کرد و اکنون با عنوان «آدم، فاستوس، حوا» در این جشنواره حضور دارد.» 

او ادامه داد: «نمایشنامه «دکتر فاستوس» به دلیل اشتراکاتی که با داستان آدم و حوا داشت با این داستان تلفیق شد. آدم و حوا داستان شناخته‌شده‌ای است و با خود تصور کردم اگر بناست داستانی با ماجرای دکتر فاستوس تلفیق شود، باید داستانی باشد که مردم نسبت به آن آشنایی دارند.کار ما با آدم و حوا شروع می‌شود و در ادامه ماجرای دکتر فاستوس به نمایش درمی‌آید.»

این هنرمند گفت: «دکتر فاستوس شخصیت آگاه و متمولی است که در برهه‌ای به سمت سحر و جادو می‌رود و نماینده شیطان از او می‌خواهد روحش را به شیطان بفروشد تا هر لذتی در دنیا هست، تجربه کند. دکتر فاستوس با خون خود قراردادی را امضا می‌کند و ماجرا ادامه می‌یابد.» 

او ادامه داد: «نکته‌ای که دو نمایش را به هم وصل می‌کند شخصیت شیطان و وسوسه کردن انسان است. درواقع این اثر وسوسه شدن را به تصویر می‌کشد.» 

فرهمندآریا با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره پانتومیم توضیح داد: «برگزاری چنین جشنواره‌هایی در آموزش و فراگیری پانتومیم تأثیرگذار است و مطمئناً وقتی کارگردانی می‌داند مکانی هست که می‌تواند کارش را عرضه کند، انگیزه بیشتری برای اجرا پیدا می‌کند و در مسیر اجرا و پیاده‌سازی کار خود را پروبال داده و اصلاح می‌کند‌.» 

این کارگردان با تأکید بر این‌که برگزاری این جشنواره‌ها، فرصتی ایجاد می‌کند که هنرمندان جوان‌تر با طرز تفکر و دیدگاه‌های متفاوت آشنایی پیدا کنند، گفت: «هنرمند تا تئاتر و فیلم نبیند، نمی‌تواند به یک دیدگاه خوب برسد؛ بنابراین چنین رویدادی بسیار در رشد و بالندگی هنرمندان تأثیرگذار است.»

این کارگردان با اشاره به دلیل حضورش در این دوره توضیح داد: «به‌شخصه کارهای مایم و بی‌کلام را دوست دارم. من دوست داشتم که مخاطبان از حس بینایی خود بهره برده و کار را ببیند، نه اینکه با بستن چشم و استفاده از حس شنوایی از ماهیت و موضوعی که تئاتر دنبال می‌کند، آگاهی یابند. ماهیت نمایش از نظر من به نمایش گذاشتن است؛ سعی کردم بیشتر به این موضوع ورود داشته باشم.»

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهاد‌های استانی زنجان به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران